ABORDAGENS TEÓRICAS E APLICADAS AO ENSINO E À APRENDIZAGEM NO TRABALHO DE CONCLUSÃO DE CURSO: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DO TIPO ESTADO DA ARTE

Authors

  • Elaine Cristine de Sousa Luiz ETEC PROFESSOR ADHEMAR BATISTA HEMÉRITAS
  • Daniel Artur Freitas de Oliveira
  • Maeli Mosena Ferri Civa
  • Ricardo Rosa

Keywords:

ensino e aprendizagem; metodologia científica; TCC; alfabetização acadêmica; práticas formativas.

Abstract

This article analyzes theoretical and applied approaches to teaching and learning in the context of the Final Course Assignment (TCC) as a formative practice in technical education. The research, of a qualitative nature and exploratory design, was conducted as an integrative review of the “state of the art” type, based on authors such as Morin (2000, 2011), Moran (2015, 2021), Lakatos and Marconi (2017), Schön (1983), Perrenoud (2000), and Bacich and Moran (2021). The study identified three central categories: reflective training, academic literacy, and active learning. The results indicate that the TCC, when guided by consistent epistemological and pedagogical principles, constitutes a space for meaningful learning, articulating theory, practice, and critical reflection. Practices such as Scientific Initiation, Voluntary Tutoring, and Academic Literacy strengthen student protagonism, intellectual autonomy, and the development of scientific language. It is concludedv

References

BACICH, Lilian; MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. 2. ed. São Paulo: Penso, 2021.

CENTRO PAULA SOUZA. Manual de Trabalho de Conclusão de Curso. 2. ed. São Paulo: CPS, 2022.

CONSED – Conselho Nacional de Secretários de Educação. Juventude, Ensino Médio e Educação Profissional. Brasília: CONSED, 2018.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação e ética da convivência. 2. ed. Campinas: Papirus, 2020.

ITAÚ EDUCAÇÃO E TRABALHO. Juventude e trabalho: trajetórias escolares e profissionais. São Paulo: Fundação Itaú Social, 2018.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 11. ed. Campinas: Papirus, 2023.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

LEA, Mary; STREET, Brian. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-172, 1998.

MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma educação inovadora. São Paulo: Pearson, 2015.

MORAN, José Manuel. Educação híbrida: novos desafios. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2021.

MORENO, Simone Quedas. A formação docente na educação profissional técnica: desafios e perspectivas. 2021. 195 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Santos, Santos, 2021.

Disponível em: https://tede.unisantos.br/bitstream/tede/8090/1/Simone%20Quedas%20Moreno.pdf. Acesso em: 19 nov. 2025.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 20. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2025-12-11

How to Cite

Luiz, E. C. de S., de Oliveira, D. A. F., Civa, M. M. F. ., & Rosa, R. (2025). ABORDAGENS TEÓRICAS E APLICADAS AO ENSINO E À APRENDIZAGEM NO TRABALHO DE CONCLUSÃO DE CURSO: UMA REVISÃO INTEGRATIVA DO TIPO ESTADO DA ARTE. evista BTecLE, 9(2), 103–118. etrieved from https://revista-cbtecle.cps.sp.gov.br/index.php/CBTecLE/article/view/1301

Most read articles by the same author(s)