PIBID IN ACTION: ACTIVE METHODOLOGIES, AGEIS METHODOLOGIES AND INNOVATION IN TEACHER TRAINING IN VOCATIONAL EDUCATION
Keywords:
PIBID, Educação Profissional, Metodologias Ativas, Metodologias Ágeis, Inovação PedagógicaAbstract
This article presents the results and reflections of the PIBID subproject, developed by São Judas Tadeu University (USJT) in partnership with ETEC Professora Adhemar Batista Heméritas, focusing on teacher training and the use of innovative methodologies in Vocational Education. The research aimed to analyze how the integration between active and agile methodologies contributes to the development of teaching competencies and innovative pedagogical practices. The approach is qualitative and descriptive, based on direct observation, content analysis (BARDIN, 2016), and case study (YIN, 2015). The actions carried out from April to October 2025 were observed, with emphasis on the Literature in Action and Future in Action – SAEB and ENEM projects. The results indicate that PIBID, by incorporating principles of agile management and active learning, strengthened student protagonism, collaboration between undergraduate students and teachers, and integration between university and technical school. The relevance of this research lies in the contribution of PIBID (Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation) to strengthening teacher training in Vocational Education, highlighting the importance of a collaborative, reflective, and innovative pedagogical practice that fosters the development of skills aligned with the contemporary demands of education.
References
BACICH, Lilian; HOLANDA, Leonardo. Metodologias Ativas e Inovação na Educação: teoria e prática para o ensino híbrido. São Paulo: Penso, 2020.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: uma abordagem teórico-prática. São Paulo: Penso, 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
CRESWELL, John W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2010.
DEMO, Pedro. Educar pela Pesquisa. 13. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HIGHSMITH, Jim. Agile Project Management: creating innovative products. Boston: Addison-Wesley, 2009.
MORAN, José. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: como motivar e preparar os alunos para o século XXI. São Paulo: SENAC, 2015.
MORIN, Edgar. A Cabeça Bem-Feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 18. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
PERRENOUD, Philippe. Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SUTHERLAND, Jeff. Scrum: a arte de fazer o dobro do trabalho na metade do tempo. Rio de Janeiro: Sextante, 2014.
TAKEUCHI, Hirotaka; NONAKA, Ikujiro. The Knowledge-Creating Company: how Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford: Oxford University Press, 1995.
TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2011.
YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
