“I DON’T SPEAK ENGLISH”. ENTRE O MEDO E A FALA: UM OLHAR DECOLONIAL SOBRE A APRENDIZAGEM DA LÍNGUA INGLESA NAS ESCOLAS PÚBLICAS

Authors

  • Ana Paula Turesso Pinto Pedroso ETEC

Keywords:

Medo de Falar, Língua Inglesa, Ensino Público, Ansiedade Linguística, Formação de Professores

Abstract

This article presents a theoretical reflection on the fear of speaking English in the classroom, a recurring feeling among teachers and students in state public schools. The analysis, qualitative and exploratory in nature, is based on recent studies on language anxiety, pedagogical practices, and teacher training. The insecurity in orally expressing oneself in English is understood as a construction influenced by emotional, social, and educational factors, aggravated by insufficient teacher training and the absence of communicative methodologies in the school environment (Paiva, 2019; Silva & Barcelos, 2021). Communicative anxiety is seen not only as an individual challenge but as a reflection of an educational system that still marginalizes foreign language teaching, especially in vulnerable contexts (Medeiros & Rocha, 2022). The fear of making mistakes, being judged, and not meeting institutional expectations inhibits speaking and compromises meaningful learning. It is concluded that overcoming these barriers requires investments in public policies for continuous teacher training, valuing oral skills in language teaching, and creating safe and welcoming spaces for communicative practice.

Keywords: Fear of Speaking; English Language; Public Education; Language Anxiety; Teacher Training.

References

HORWITZ, E. K.; HORWITZ, M. B.; COPE, J. Foreign Language Classroom Anxiety. The Modern Language Journal, v. 70, n. 2, p. 125-132, 1986.

LOPES, A. A. O inglês que (não) nos pertence: reflexões decoloniais sobre o ensino de língua inglesa no Brasil. Revista EntreLínguas, 6(2), 307–325, 2020.

LOPES, A. A., & FERNANDES, C. R. Ensino de língua inglesa e decolonialidade: práticas e resistências na escola pública. Revista Entre Línguas, 8(1), e2007, 2022.

MALDONADO-TORRES, N. On the Coloniality of Being: Contributions to the Development of a Concept. Cultural Studies, 21(2-3), 240–270, 2007.

MEDEIROS, A. C.; ROCHA, L. M. Desafios e perspectivas do ensino de inglês em escolas públicas brasileiras. Revista Brasileira de Educação, v. 27, e270034, 2022.

MELO, F. S. Ansiedade e desempenho oral em aulas de língua inglesa: um estudo qualitativo. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2020.

MIGNOLO, W. Epistemologias do Sul e o projeto decolonial. In: Santos, B. S. & Meneses, M. P. (Orgs.). Epistemologias do Sul. Cortez, 2010.

PAIVA, M. C. Formação docente e práticas comunicativas no ensino de língua inglesa. São Paulo: Editora Contexto, 2019

QUIJANO, A. Coloniality of power, Eurocentrism and Latin America. Nepantla: Views from South, 1(3), 533–580, 2000.

RAJAGOPALAN, K. O lugar da língua inglesa no Brasil: uma abordagem crítica. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 16(4), 601–624, 2016.

SILVA, A. C., & BARCELOS, A. M. F. Ansiedade linguística e o ensino de línguas: entre afetos, identidades e poder. Revista Linguas & Educação, 26(1), 55–74, 2021.

TÍLIO, V. M. Insegurança e medo da fala em aulas de inglês: causas e soluções. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, 2020.

WALSH, C. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: ações insurgentes (de)coloniais. Educação e Sociedade, 30(109), 57–73, 2009.

Published

2025-12-11

How to Cite

Paula Turesso Pinto Pedroso, A. (2025). “I DON’T SPEAK ENGLISH”. ENTRE O MEDO E A FALA: UM OLHAR DECOLONIAL SOBRE A APRENDIZAGEM DA LÍNGUA INGLESA NAS ESCOLAS PÚBLICAS. evista BTecLE, 9(2), 027–037. etrieved from https://revista-cbtecle.cps.sp.gov.br/index.php/CBTecLE/article/view/1273