CONNECTED BUT UNLETTERED:

FUNCTIONAL DIGITAL ILLITERACY AND THE CHALLENGES OF REMOTE TEACHING IN BRAZIL

Authors

  • Juliana de Araujo Cubas da Silva Unesp
  • Danielle Freitas Centro Paula Souza
  • Marcelo D'Alessandre Sanches Centro Paula Souza
  • Marcos Américo UNESP

Keywords:

Digital functional illiteracy; Emergency remote teaching; Digital Exclusion. Information literacy; Digital information and communication Technologies.

Abstract

The article analyzes the impact of digital functional illiteracy on learning during the Covid-19 pandemic in Brazil (2020–2021), conceptually differentiating it from the digital divide. Through a narrative literature review (2020–2024), evidence from institutional reports (CGI.br/CETIC.br, UNICEF, OECD/Pisa) and peer-reviewed articles on emergency remote teaching, digital literacy and teaching practices are articulated. The results indicate that barriers to access-instable connectivity, lack of devices, and inequalities by income and territory-have made it possible for millions of students to participate. Digital illiteracy is the absence of technical and critical knowledge about digital information. Among the connected, limitations of digital proficiency and information literacy (difficulty in differentiating facts from opinions, curating and verifying information) reduced the effectiveness of the autonomous study and online activities. At the teaching level, gaps in instructional design, mediation and evaluation in the digital context compromised learning, especially when there was a mere transposition from face-to-face to remote. That access is a necessary condition, but digital proficiency and pedagogical design are indispensable conditions for meaningful learning. It is recommended to integrate connectivity policies and devices with continuing teacher training and development of critical digital skills in curricula, in addition to monitoring medium-term effects on performance and equity.

References

BARROS, D. F.; OLIVEIRA, L. R. Literacia informacional e ensino remoto: desafios e estratégias em tempos de pandemia. Informação & Informação, Londrina, v. 27, n. 2, p. 365-384, 2022. DOI: 10.5433/1981-8920.2022v27n2p365. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/46160. Acesso em: 23 set. 2025.

BOEHM, C. Matrículas no ensino a distância cresceram no primeiro ano da pandemia. Agência Brasil, 14 jun. 2022. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2022-06/matriculas-no-ensino-distancia-cresceram-no-primeiro-ano-da-pandemia. Acesso em: 23 set. 2025.

CETIC.br. TIC Educação 2020 – Medidas adotadas pela escola para continuidade de atividades pedagógicas. São Paulo: CGI.br/NIC.br, 2021. Disponível em: https://cetic.br/pt/tics/pesquisa/2020/escolas/CO1/. Acesso em: 23 set. 2025.

CGI.br. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros – TIC Domicílios 2020. São Paulo: CGI.br/NIC.br, 2021. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20211124201233/tic_domicilios_2020_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 23 set. 2025.

CGI.br. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros – TIC Domicílios 2021. São Paulo: CGI.br/NIC.br, 2022. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20221121125504/tic_domicilios_2021_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 23 set. 2025.

DIMENSTEIN, G. Computador cria novos analfabetos. Folha de S. Paulo, São Paulo, 25 maio 1997. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs250539.htm. Acesso em: 23 set. 2025.

FIALHO, L. C.; PEREIRA, V. B. Teachers amid emergency remote teaching: repercussions of social isolation on teaching practices. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, e260256, 2022. DOI: 10.1590/s1678-4634202248260256. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022022000100409. Acesso em: 23 set. 2025.

FONSECA, L. M. M. et al. Digital health literacy, behavior and knowledge of Brazilian students in the COVID-19 pandemic. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 30, e3630, 2022. DOI: 10.1590/1518-8345.6050.3630. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/nkdNgKMWWfhc5jt8s8zpTxs/?lang=en. Acesso em: 23 set. 2025.

GARCIA, F. M.; DUARTE, A. M. R. Ensino remoto, desigualdades e políticas públicas educacionais no Brasil durante a pandemia da COVID-19. Educação & Sociedade, Campinas, v. 43, e254420, 2022. DOI: 10.1590/ES.254420. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Tb6t4Xj4hGkYkG9zKhwVq7c/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 set. 2025.

NASCIMENTO, M. A. S. Ensino remoto: desafios, possibilidades e avanços na formação continuada de professores. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2020.

O ABISMO DIGITAL NO BRASIL. São Paulo: Instituto Locomotiva; PwC Brasil, 2022. Disponível em: https://www.pwc.com.br/pt/estudos/preocupacoes-ceos/mais-temas/2022/O_Abismo_Digital.pdf. Acesso em: 23 set. 2025.

OECD. PISA 2022 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: OECD Publishing, 2023. DOI: 10.1787/7e1b0ae8-en. Disponível em: https://www.oecd.org/publications/pisa-2022-results-volume-i-7e1b0ae8-en.htm. Acesso em: 23 set. 2025.

SCHMIDT, T. F.; CERIDÓRIO, L. F. Remote teaching approaches for Brazilian students at the COVID-19 first pandemic outbreak. Revista Foco, v. 17, n. 1, e183, 2024. DOI: 10.54751/revistafoco.v17n1-183. Disponível em: https://ojs.focopublicacoes.com.br/foco/article/view/4303. Acesso em: 23 set. 2025.

SILVA, M. A. S.; RIBEIRO, M. R. C. Práticas de literacia informacional das plataformas Educamídia orientadas à pandemia. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 4, p. 376-399, 2021. DOI: 10.19132/1807-1775.2021.45.376-399. Disponível em: https://www.scielo.br/j/emquestao/a/Vh5TMsGYQ6SpKzDM8vpjKZm/. Acesso em: 23 set. 2025.

UNICEF BRASIL. Enfrentamento da exclusão escolar no Brasil em 2022: onde estão as crianças e adolescentes fora da escola? Brasília, DF: UNICEF, 2022. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/19471/file/Enfrentamento-da-exclusao-escolar-no-Brasil-2022.pdf. Acesso em: 23 set. 2025.

Published

2025-12-11

How to Cite

de Araujo Cubas da Silva, J., Freitas, D., D’Alessandre Sanches, M., & Américo, M. (2025). CONNECTED BUT UNLETTERED: : FUNCTIONAL DIGITAL ILLITERACY AND THE CHALLENGES OF REMOTE TEACHING IN BRAZIL. evista BTecLE, 9(2), 170–180. etrieved from https://revista-cbtecle.cps.sp.gov.br/index.php/CBTecLE/article/view/1275